Accuracy (Nauwkeurigheid)
Nauwkeurigheid is meer een productie term en wordt zoals hieronder omschreven vaak benaderd. Binnen klant contact land zien we nauwkeurigheid van uitgedrukt bij forecast in combinatie met betrouwbaarheid en mogelijke fout marge van X% op aantallen of seconde. Daarmee zegt iets over kwaliteit van de waarde.
Deze meting is vaak opgesplitst in Customer Critical, Business Critical en Compliance Error Accuracy.

De KPI wordt meestal gemeten als ‘percentage correct’, maar kan ook als ‘percentage defectief’ of ‘defectief percentage per miljoen (dppm)’ worden gemeten.

Tip: In sommige rapportages wordt forecast / door werkelijkheid als nauwkeurigheid KPI.
Echter is dit technisch onjuist omdat een nauwkeurigheid nooit hoger kan zijn dan 100%. 
Het voordeel van deze methode is wel dat je direct de richting van de afwijking kunt herleiden als hoger of lager.

Deze pagina is onderdeel van de verklarende WFM woordenlijst.

 

WFM Consultancy
Postbus 166
2394 AN Hazerswoude

@: info@WFM
M: +31 6 48 11 03 28