Dienstelementen
Onderdelen van de dienstregeling zijn de dienstelementen; de onderdelen waaruit een dienst bestaat.
Voorbeelden van dienstelementen zijn:
– Productieve uren
– Non-productieve inzet; denk aan coaching, overleg, voorbereiding en leestijd, etc.
– Breaks of pauzes

Naast de beschrijving en benoeming van elementen is het verstandig de marges af te spreken. Hoe vaak en hoe lang worden elementen ingepland.
Het wordt veelal niet gewaardeerd wanneer medewerkers hele dag een taak element doen of wanneer zij om de 15 minuten een andere taak krijgen. Maar hierover afspraken en richtlijnen.

Tip: Spreek daarbij altijd marges af. En geen harde richtlijnen, regelmatig worden er afspraken gemaakt dat medewerkers bijvoorbeeld 15% van hun tijd aan non-telefoon doen. (Vergeten wordt dan afgesproken of dit per week, per dag of per maand is).
Daarnaast is maar de vraag of er voldoende non-telefoon werk is voor die 15%. Veel beter is het af te spreken dat er tussen de 10% en 20% per periode wordt afgesproken. Dit is vanuit CAP management goed te bepalen en dan beter aan voldaan worden zonder te moeten uitrekenen hoeveel 15% is van de ingeplande tijd.

WFM Consultancy
Postbus 166
2394 AN Hazerswoude

@: info@WFM
M: +31 6 48 11 03 28