Evaluatie op instroom
Instroom kent, nadat de keuze in het CAP is gemaakt, drie fases:

  1. Voorbereiding:
    Werving, sollicitatiegesprekken training, etc.
  2. Tijdens de training:
    Hoe verloopt de aanmelding, wat is het verloop tijdens de training, hoe is de kennismaking van medewerkers met het bedrijf en het gedrag van nieuwe medewerkers?
  3. Het eerste productieproces totdat groep op norm is:
    Is er extra coaching nodig geweest, was er kort na live gang uitstroom, sluit de training aan op realiteit, etc.

Het is verstandig om met verschillende partijen, na instroom, even terug te blikken en leermomenten mee te nemen naar de toekomst om het instroomproces te optimaliseren.

Het is goed om terugkijkend op een instroom het effect van de instroom te evalueren met 2 vragen:

  1. Verliep het proces correct
    Regelmatig zien we elementen in een instroom welke eigenlijk te voorzien waren.
    Denk aan IT profielen, welke na melding pas na 10 dagen worden opgeleverd, zijn deze dat voor nieuwe medewerkers tijdig beschikbaar.
  2. Was de data van de instroom zoals vooraf voorzien
    Er is een instroom voor extra capaciteit, heeft de instroom actie deze instroom behoefte voorzien, of is de capaciteit niet geleverd of is er veel uitval.
    Nieuwe medewerkers zitten niet direct op het vereiste kwaliteitsniveau, verloopt dit traject volgens plan.

Het doel van de evaluatie is om toekomstige instroom momenten optimaal te laten verlopen. 
Soms is dit iets voor HR,  maar het is goed als WFM dit initieert.

WFM Consultancy
Postbus 166
2394 AN Hazerswoude

@: info@WFM
M: +31 6 48 11 03 28