ATL, Average Time Late (Gemiddelde ‘te laat’ tijd)
Een berekend, gewogen gemiddelde dat gebruikt wordt om achterstanden te bewaken.
Veel al wordt gekeken naar Late time, en niet zo veel naar de gemiddelde duur van te laat maar het aantal keren dat een medewerker te laat komt.
WFM Consultancy is voorstander van het loggen van te laat in het Traffic Logboek.
Hierdoor is te laat gedrag eenvoudig te selecteren, in te zien en te rapporteren.
Maak afspraken over hoe Te Laat binnen een organisatie wordt gelogd. Is er sprak van een marge?
WFM Consultancy stelt te laat = te laat! al is het 1 seconde.
Echter is regelmatig de marge:
- 01 tot 59 seconde, vermelding in dag update of constatering niet gelogd.
Dit klinkt kinderachtig maar enkele seconde te laat is puur gedrag - 1 minuut of langer, gemeld te laat, vermelding in logboek met reden.
- 1 minuut of langer, niet gemeld, vermelding in logboek met notitie niet gemeld en eventueel met reden achteraf.
- 5 minuten of langer aangepast in het rooster.
Daarnaast zou betrokken Teammanager, maandelijkse een overzicht moeten krijgen van te laat meldingen om het gesprek met betrokkenen aan te gaan.
Deze pagina is onderdeel van de verklarende WFM woordenlijst.
WFM stappen:
Forecast
Budgetproces
Capaciteitsplan
Forecast
Planning
Poolmanagement
Urenplanning
Roosteren
Traffic
Dagsturing
Adherence
Rapportage
KPI’s
Analyse
Advies
WFM Consultancy
Postbus 166
2394 AN Hazerswoude
@: info@WFM
M: +31 6 48 11 03 28