Agile methode in Budgetafhandeling
In veel organisaties vindt in de maanden augustus en september veel rekenwerk plaats om in oktober tot een budgetafspraak voor het komende jaar te komen.
Forecast, ambities en ontwikkelingen worden uitgewerkt en doorgerekend.
Een budgetafspraak, vaak gemaakt met de financiële directeur, is van groot belang voor een organisatie. Het beantwoordt twee vragen: wat gaat klantcontact kosten en hoe waarborgen we dat we de rekening kunnen betalen?

Agile aanpak
In de meeste organisaties wordt in oktober een handtekening gezet onder een gedetailleerde financiële uitwerking voor het aankomende jaar, oftewel: het budget. Na dit akkoord, in november en december, vindt er in een bewegende organisatie, nog een reeks beslissingen plaats die weer effect hebben op het budget.
Regelmatig wordt vergeten om deze beslissingen tegen het budget te houden:
  heeft de beslissing effect op het budget voor de komende 12  maanden?

Een Agile aanpak in de budgetafhandeling, waarin niet 17 maanden vooruit wordt gewerkt, maar waar om de drie maanden steeds 3 tot 6 maanden vooruit wordt gekeken, biedt hierin een oplossing.

WFM Consultancy
Postbus 166
2394 AN Hazerswoude

@: info@WFM
M: +31 6 48 11 03 28