Circle of Influence / Circle of Concern
Stephan Covey spreekt in meerdere van zijn managementboeken over de invloed van de omgeving: hoe groter de cirkel is waarop je invloed hebt hoe ‘machtiger’ je wordt.

Dit kan ook vertaald worden naar de rol van WFM binnen een organisatie, waarin je onderscheid kunt maken in een inner en een outer circle (of directe- en indirecte omgeving).
De stelling van WFM Consultancy is: hoe meer je je zaken op orde hebt, hoe beter omschreven en inzichtelijk gemaakt, hoe meer invloed je hebt op je omgeving.

Binnen de Inner circle vallen de partijen die direct van invloed zijn op het WFM proces en bovendien samenwerken met WFM. Dit zijn (onder anderen) de teammanagers en medewerkers.
In de Outer circle staan de partijen die leveren aan- of afhankelijk zijn van WFM, zoals: HR, Recruitment, uitzendorganisaties, IT-ers voor systemen, BI voor data, trainers en opleiders, Marketing, Directie /MT, Financiële afdeling en externe partijen (uitbesteding).

Hoe beter WFM de zaken op orde heeft, hoe sterker het naar buiten kan treden en hoe groter de circle van WFM wordt. Bijvoorbeeld: je kunt bij HR, of een recruiter of uitzendbureau aangeven dat je een  instroomklas van 12 personen nodig hebt,  maar de uitvraag kan ook zijn: 10-14 personen, 20-28 of 24-32 uur, beschikbaar tussen 7:00 – 23:00 uur, minimaal 2 avonden of een weekend beschikbaar, MBO+ niveau, mondeling en schriftelijk tweetalig (NL-UK).
Ten eerste geeft dit laatste een meer professionele indruk, maar het levert ook direct concrete communicatie op: wat is mogelijk? Wat is vereist?

Een ander voorbeeld van de onderlinge invloed: Marketing lanceert een campagne, maar informeert WFM niet.
Na het effect reageert Traffic op het gevolg. WFM geeft met mooie rapportages en analyses aan wat het effect is van een onaangekondigde campagne. Door deze informatie met Marketing te delen, kan worden gezorgd dat WFM eerder wordt betrokken bij een volgende campagne, zodat deze beter verloopt.
Invloed uitoefenen op je circle of influence is niet het doel op zich, maar het is belangrijk dat een WFM’er zich bewust is van zijn omgeving.
WFM Consultancy raad daarom een proactieve houding aan. Met een proactieve focus treed WFM naar buiten toe met informatie en zoekt het het gesprek op met afdelingen, bijvoorbeeld door medewerkers eens mee te laten kijken of -luisteren, of door rapportages van het klantcontactaanbod, bereik, de servicelevels, KTO cijfers te delen.

Het tegenovergestelde van de proactieve focus/houding is een reactieve houding, waarin WFM wacht tot anderen het contact opzoeken. In dit geval is WFM vaak gebeten hond, waar naar gewezen wordt als het niet goed gaat. De reactieve focus komt vaker voor als het WFM team klein is, met weinig medewerkers, of onderbezet en veel achterstallig werk heeft.

Kortom, zet een reactieve focus om naar een proactieve focus!

 

WFM Consultancy
Postbus 166
2394 AN Hazerswoude

@: info@WFM
M: +31 6 48 11 03 28